Friday, February 8, 2008

Nikah Selepas Mengandung

Soalan::

Saya dah berkahwin dan mempunyai dua orang cahaya mata.Sebelum berkahwin,saya berzina dengan suami sehingga hamil.Kami bernikah ketika usia kandungan masuk bulan keenam.Sekarang saya benar2 menyesali keterlanjuran dulu.Bagaimanakah caranya untuk bertaubat? Adakah anak saya yang pertama mesti dibintikan dengan Abdullah?Adakah menjadi kesalahan jika dibintikan dengan nama suami?Jika anak ingin berkahwin kelak,adakah suami saya boleh menjadi wali?

Jawapan ::

Anak yang puan lahirkan sudah jelas anak hasil hubungan luar nikah.Disebabkan dia lahir sebelum perkahwinan cukup enam bulan kerana puan hanya berkahwin selepas hamil enam bulan,dia tidak boleh dibintikan dengan ayahnya.Memang salah dari segi agama jika masih meletakkan nama ayahnya.Anak ini tidak boleh diwalikan bapanya ketika pernikahan kerana tidak sah.Bertaubat adalah cara yang terbaik untuk kembali ke pangkal jalan dan menghentikan perbuatan berkenaan.Sebagai tanda benar2 insaf,lipat gandakan lagi kebaikan yang mampu dilakukan.

No comments: